Freelancer może wszystko i jeszcze więcej

Standardowy

Dziś przedstawiam niezwykłą osobę, której praca i twórczość w dziedzinie poligrafii na początku wprawiły mnie w zakłopotanie (ze względu na poziom dopracowania i szczegółowości), natomiast następnie pozostawiły tylko dobre wrażenie, które powoduje mną teraz – gdy piszę tego posta. Pani Grażyna Dobromilska i dwa obszary jej działalności – autorski blog oraz magazyn internetowy – to bohaterowie dzisiejszego dnia.

Freelancer-orkiestra

Grażyna Dobromilska pisze o sobie: “Moja przygoda z poligrafią komputerową zaczęła się w 1994 roku w czasie urlopu wychowawczego na córeczkę i okazała się najlepszym, co mi się mogło w życiu zawodowym zdarzyć…”. Pani Grażyna w 1982 roku ukończyła studia na Wydziale Elektroniki w Warszawie, a 6 lat później podyplomową informatykę. Przez prawie 17 lat prowadziła Zakład Poligraficzno-Wydawniczy Madgraf. Obecnie nadal zajmuje się składem, redakcją i korektą, ale już jako freelancer. Posiada swoją stronę www wraz z cennikiem i referencjami – wszystko to, co potrzebuje, by świadczyć swoje usługi. Jednak jest ona na pewno kimś więcej niż godnym polecenia freelancerem – udowadnia to swoim blogiem oraz czasopismem, które redaguje. Pora przybliżyć te niezwykle pozytywne i warte uwagi działania.

Blog.Madgraf.Eu

„POLIGRAFIA i fotografia – wykorzystaj jej siłę w promocji własnej MARKI” – takie hasło, a wręcz motto, widnieje na blogu Pani Grażyny. Pokazuje ono to, co przede wszystkim można znaleźć wśród jej licznych tekstów. Szybki przegląd kategorii pozwala stwierdzić, że na blogu dzieje się o wiele więcej – znajdziemy tu nie tylko tematykę marketingu czy poligrafii, ale także treści z zakresu organizacji pracy, porady językowe czy rekomendacje książe, gdzie na szczególną uwagę zasługują niszowe e-booki. Bardzo ciekawym działem są „Wywiady z autorami”, ponieważ dotyczy pisarzy, którzy zdecydowali się na self-publishing. Przykładowa historia pewnej powieściopisarki pokazuje, jak on działa, ile mniej więcej kosztuje i jakie przynosi zyski.

„Koszt wydania książki jest uzależniony od ilości stron. Pierwsza książka liczy ich 444, a koszt jej wydania to 16 600 PLN. Druga książka była cieńsza, więc koszt jej wydania był odpowiednio mniejszy i wyniósł 11 500. Koszt obejmuje druk, korektę, skład i łamanie tekstu oraz projekt okładki. Można także umówić się z wydawnictwem, że korektę, skład i łamanie tekstu oraz projekt okładki zrobi się we własnym zakresie, wówczas oczywiście koszt wydania odpowiednio się obniży. To, co przede wszystkim zapewnia wydawnictwo, to dystrybucja książki do księgarń. Jest to o tyle ważne, że osoba prywatna nie ma najmniejszych szans sprawić, by jej książka trafiła do dystrybutorów, a co za tym idzie także do księgarń.”

Zyski z książki przy self-publishingu, jak się okazuje, mogą być zdecydowanie wyższe niż przy tradycyjnym rozwiązaniu. Autorka mówi, że od sprzedanej książki otrzymuje 75% z połowy ceny okładkowej i wspomina, że tradycyjne wydawnictwa czasem proponują autorowi jedynie około… 2 złotych. Takie i inne wartościowe informacje dla autorów, porady z zakresu DTP czy wyboru drukarni, znajdują się na blogu Pani Grażyny.

„Psychologia Sukcesu”

Swój magazyn internetowy, w całości redagowany i składany przez Panią Grażynę, ukazuje się od września 2009. Chociaż nieregularnie, fakt ten na pewno wynagradzają treści, w które obfituje. Założeniem jest, że do czasopisma piszą autorzy, którzy są ekspertami w swojej dziedzinie – co ważne, rzeczywiście tak jest! Magazyn zawiera 6 bardzo interesujących działów: Czego autorzy nie wiedzą o kontaktach z wydawcą?, Potencjał wewnętrzny, Marketing – copywriting, Warszat – czyli „jak” coś robić?, Fotografia – Grafika – Sztuka oraz Inspiracje – Motywacje. Najbardziej poligraficznym i przy tym poradnikowym działem jest pierwszy, przeznaczony dla autorów współpracujących z drukarniami i wydawnictwami, opisywany przez autorkę następująco:

„Pierwszy dział (…) wynika z faktu, że ta cała moja platforma jest stworzona dla potencjalnych autorów publikacji z wybranych dziedzin, a autorzy, jak mam z nimi kontakt, mało wiedzą o specyfice pracy studia poligraficznego, które przygotowuje ich przemyślenia do rozpowszechniania w formie ebooka, książki czy nawet artykułu.”

To jednak dopiero początek, bo kolejne działy to nowe podróże. Przykładowo, w ostatnim numerze pisarz dowie się jakie formy reklamy może dla siebie wykorzystać (pani Grażyna traktuje każdego autora jako markę), natomiast każdy z nas może dowiedzieć się co to jest opowieścioterapia czy jak wypracować nawyki dążenia do sukcesu oraz poczytać różne inspirujące historie ludzi, którzy odważyli się na zmiany. Darmowe numery „Psychologii Sukcesu“ dostępne są pod tym linkiem:
http://blog.madgraf.eu/za-darmo
– zachęcamy do pobrania.

Jak widać, współpraca z Panią Grażyną może przynieść nie tylko zadowalającą korektę czy redakcję tekstu – jest przy tym przygodą współdziałania z osobą oczytaną, elokwentną i pełną pasji. Lektura zarówno jej bloga, jak i „Psychologii Sukcesu“, pozwala stwierdzić, że Pani Grażyna to najlepsze źródło informacji dla autorów chcących się wypromować oraz wybrać dla swojej twórczości jak najlepszy układ współpracy z wydawnictwem czy drukarnią.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>